PORTUL STRATEGIC AL MOLDOVEI PE DUNARE, OFERA UN COLAC DE SALVARE UCRAINEI
08.07.2022

Un port fluvial — maritim situat la confluența râurilor Dunărea și Prut, care a oferit micii țări fără ieșire la mare; Moldova din Europa de Sud-Est, singurul său acces comercial la apele internaționale, îndeplinește acum o a doua funcție vitală. De când Rusia a blocat porturile ucrainene la Marea Neagră în această primăvară, Portul Giurgiulești a facilitat, de asemenea, exporturile de cereale și combustibil în și din Ucraina.

 

«Astăzi, Portul Giurgiulești nu numai că asigură lanțurile de aprovizionare pentru importatorii și exportatorii moldoveni, însă de la începutul războiului în Ucraina, a jucat de asemenea un rol cheie în sprijinirea aprovizionării către și dinspre Ucraina», a declarat Alain Pilloux, vicepreședintele BERD, care va vizita portul în cursul lunii iulie. BERD, care a investit în port încă de la începuturile acestuia, a devenit, de asemenea singurul proprietar legal a operatorului portului, Danube Logistics, la 18 mai 2021.

 

În condițiile în care Rusia și Ucraina furnizau aproximativ 30% din cereale la nivel mondial, ceea ce înseamnă că securitatea alimentară globală este în pericol ca urmare a invaziei ruse din 24 februarie, iar acum sunt căutate alte modalități de a exporta produsele agricole din Ucraina și de a importa mărfuri pentru ca economia sa să funcționeze cât mai normal posibil.

 

Printre posibilitățile explorate se numără utilizarea transportului feroviar, rutier prin Europa  și pe Dunăre, al doilea cel mai lung fluviu din Europa, care curge în mare parte prin Europa Centrală și de sud-est, de la Pădurea Neagră spre Marea Neagră.

 

Cifrele de la Giurgiulești pentru acest an, arată cât de utilă este opțiunea dunăreană, chiar dacă toate soluțiile sunt mici în comparație cu amploarea problemei securității alimentare. Volumul total anual care circulă prin Portul Internațional Liber Giurgiulești s-a dublat până în prezent în 2022, ajungând la 804.029 tone, spune operatorul portuar Danube Logistics. Acest lucru se datorează în principal creșterii importurilor de produse petroliere, cărbune și îngrășăminte, și exporturilor de cereale și ulei vegetal. Instalațiile existente de transbordare și depozitare a cerealelor sunt din ce în ce mai utilizate pentru cerealele ce provin din Ucraina.

 

«Portul este atât un punct principal de intrare pentru importurile de combustibil în Moldova, cât și un furnizor de combustibil pentru rețelele de benzinării și fermierii ucraineni. În timp ce un obiectiv major este exportul de cereale din Moldova, Giurgiulești transbordează din ce în ce mai mult cereale din Ucraina, contribuind la efortul internațional de prevenire a penuriei alimentare amenințate de război», a declarat șefa Biroului BERD în Moldova, Angela Sax.

 

Faptul că Moldova este capabilă să-și folosească portul pentru a îndeplini această funcție crucială acum, sprijinind nu doar propria economie, ci și economia mai mare din regiune, se rezumă la o planificare bună care datează cu perioada  de timp după ce țara a devenit independentă de Uniunea Sovietică.

 

Moldova, care a fost republică sovietică până în 1991, se mărginește cu România și Ucraina și în mod tradițional, se baza pe vecinii săi mai mari pentru importuri și exporturi. (Cele trei milioane de cetățeni rămân puternic dependenți de agricultură, deși industria serviciilor este acum o parte semnificativă a economiei naționale și este un importator de gaze și petrol).

 

Dunărea curge la hotarele Moldovei, în punctul cel mai sudic al țării, acolo unde se unește cu râul Prut. Așa a fost creat Portul Internațional Liber Giurgiulești.

 

În 1995, Moldova care a obținut recent independentă, a decis să construiască un terminal petrolier în satul Giurgiulești, care se află la 500 de metri de Dunăre. Deși proiectul inițial greco-moldovenesc, s–a confruntat rapid cu dificultăți financiare, zona a primit un impuls suplimentar atunci când, acordul de schimb de terenuri discutat de mult timp cu Ucraina, a fost finalizat în cele din urmă în 1999, Moldova primind o mică fâșie de țărm pe Dunăre – 450 de metri, de la care se pot vedea granițele atât cu România, cât și cu Ucraina. Acest lucru a permis extinderea proiectului Giurgiulești, ce a inclus  construcția și exploatarea unui port accesibil navelor maritime, fiind echipat și cu un terminal pentru depozitarea și transbordarea produselor petroliere rafinate.

 

Astfel cum se prevede în acordul portuar încheiat cu noii proprietari în decembrie 2004, portul se va afla într-o Zonă Economică Liberă și va cuprinde nu numai terminalul petrolier, ci și terminalele de marfă și pasageri, precum și o rafinărie de petrol. A existat, de asemenea, o opțiune de construcție a benzinăriilor.

 

Astăzi Giurgiulești, singurul port al Moldovei accesibil navelor maritime, situat la km 133,8 ( 72,2 mile marine) pe Dunăre, exploatează aproape toate opțiunile descrise mai sus. Terminalul petrolier a fost lansat la 26 octombrie 2006, un terminal separat pentru pasageri construit de guvern a fost deschis în martie 2009, iar terminalul de transbordare a cerealelor a fost deschis patru luni mai târziu. Operatorul, Danube Logistics, a construit un terminal de marfă în 2011, precum și o dană pentru un terminal de cereale, un terminal feroviar cu ecartament mixt, infrastructură portuară, un depozit, zone de depozitare și clădiri de birouri. De asemenea a facilitat investițiile în Portul Giurgiulești de către alți rezidenți, inclusiv un terminal pentru ulei vegetal și o fabrică de extracție a uleiului de floarea soarelui.

 

Lucrurile, însă, nu au fost mereu simple. Au existat trei proprietari ai companiei care operează portul din 2005 și un istoric legal complex, cu mai multe cazuri în instanță, unele încă pe rol.

 

Importanța utilizării acestui activ fluvial pentru a crea și opera un port bine administrat pentru transportul maritim internațional — un atu strategic important pentru Moldova, a devenit și mai clară de la începutul războiului în Ucraina

 

În cadrul volumelor comerciale globale impresionante pentru 2022, cifrele operatorului portuar vorbesc despre beneficiile pentru toți cei implicați. Este vorba  despre  personal suplimentar angajat, accelerarea investițiilor suplimentare și tarife pentru clienți menținute la niveluri stabile, pe măsură ce atât economiile moldovenești și cea ucraineană beneficiază de pe urma acestor facilități, spune Mathias von Tucher, Directorul General al Danube Logistics, operatorul portuar.

 

În 2021, de exemplu, Giurgiulești a înregistrat un volum mediu de transbordare de 34.000 tone pe lună de produse petroliere. Dar până în mai 2022, aceasta a fost de până la 65.000 de tone, din care mai mult de jumătate au fost estimate a fi alocate pentru livrarea ulterioară în Ucraina. (Pentru a evita blocajele, adaugă el, este necesară o colaborare strânsă cu Guvernul Republicii Moldova).

 

De asemenea, exporturile de cereale și legume au fost la niveluri ridicate în 2022 – 309.404 tone și, respectiv, 99.694 tone, iar instalațiile de transbordare și depozitare a cerealelor fiind din ce în ce mai utilizate pentru cerealele din Ucraina.

 

Transbordarea altor grupuri de mărfuri, cum ar fi importul de cărbune și îngrășăminte, a fost reluată după ce sursele alternative și rutele de import prin Ucraina au fost întrerupte, spune von Tucher. Terminalul existent de marfuri de uz general este utilizat pe deplin, iar compania se află în faza finală de proiectare a contrucției unui nou stand universal. Noul terminal de 5 milioane USD, va fi utilizat în principal pentru vrac uscat și mărfuri de uz general, și este programat să fie dat în exploatare în a doua jumătate a anului 2023.

 

În cele din urmă, spune Von Tucher, portul se pregătește să reia transbordarea containerelor din portul românesc Constanța spre Moldova și Ucraina. A fost creată o nouă platformă de 5.000 de metri pătrați de manipulare și depozitare a containerelor, care poate fi extinsă în continuare în funcție de evoluția cererii. Portul planifică achiziționarea echipamentelor suplimentare de manipulare pentru a face față cererii în acest domeniu, adaugă el.

 

Von Tucher spune că a fost angajat personal suplimentar pentru a satisface cererea crescută, iar portul este pe cale să achiziționeze echipamente suplimentare. Rezidenții portului au efectuat investiții de peste 100 de milioane de dolari.

 

Acest lucru accelerează o tendință deja ascendentă, arătând modul în care portul susține economia Moldovei. Până la sfârșitul anului 2021, cifrele Ministerului Economiei, arată că portul avea deja 553 de angajați, în creștere cu șapte la sută față de 2020. Salariile au crescut cu 22%, investițiile au crescut cu 43,5%, transbordarea a crescut cu 52,4%, iar plățile fiscale au crescut cu 149%.

 

Alte porturi din regiune, care resimt diferite presiuni cauzate de război, și-au majorat recent tarifele de transbordare sau percep diferite tarife de la clienți de naționalități diferite. Portul Giurgiulești, însă, și-a menținut tarifele relativ stabile, reflectând relațiile pe termen lung cu clienții.

 

O combinație de management eficient, încărcături suplimentare de marfă și mai multe investiții, contribuie la dezvoltarea și creșterea în continuare a activităților portuare, în foarte mare măsură  conform strategiei BERD, atunci când a investit pentru prima dată în 1995 și apoi când l-a achiziționat în 2021. În plină tragedie care se desfășoară peste Dunăre în Ucraina, Portul Giurgiulești, susține importurile și exporturile Ucrainei, și aduce beneficii întregii economii moldovenești.

 

Sursa: https://www.ebrd.com/portul-strategic-al-moldovei-pe-dunare

Ultimele noutăți
Toate noutățile
22.04.2024
DANUBE LOGISTICS CONTINUĂ SĂ-ȘI EFICIENTIZEZE DIN PUNCT DE VEDERE ENERGETIC OPERAȚIUNILE PORTUARE

Danube Logistics a publicat cel de-al optulea raport anual privind amprenta de carbon, urmându-și astfel angajamentul de lungă durată pentru protecția mediului și transparența în monitorizarea și raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de activitatea sa în Portul Internațional Liber Giurgiulești.

 

Raportul pentru anul 2023 arată că emisiile de CO2e calculate pe tona de marfă manipulată au continuat să scadă, deoarece creșterea activităților de transbordare cu 22,2% a depășit creșterea totală a emisiilor de GES de 18,6%. Din 2016, emisiile au scăzut de la 1,97 kg CO2e pe tona de marfă manipulată la 1,10 kg în 2023. Această reducere reflectă creșterea eficienței consumului de combustibil al echipamentelor de manipulare a mărfurilor cu volume mai mari precum și alte măsuri de eficientizare, cum ar fi utilizarea unei tehnologii de iluminat mai performante.

 

La sfârșitul anului 2023, Danube Logistics a mai făcut un pas spre asigurarea unor operațiuni mai ecologice și mai eficiente din punct de vedere al emisiilor la terminalul de mărfuri, prin achiziționarea unui încărcător mobil pentru nave cerealiere. Încărcătorul de nave acționat electric permite descărcarea simultană a două camioane de cereale, atingând o rată reală de încărcare de până la 300 de tone pe oră.

 

https://gifp.md/ro/wp-content/files_mf/1714397022CarbonFootprintReport2023.pdf

Read more
23.01.2024
VOLUMELE DE TRANSBORDARE DIN PORTUL INTERNAȚIONAL LIBER GIURGIULEȘTI AU CONTINUAT SĂ CREASCĂ ÎN 2023

Volumele de mărfuri transbordate prin Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) au crescut de la 1,83 milioane de tone în 2022 la un nou record de 2,17 milioane de tone în 2023, înregistrând  o creștere de 18,6%. În plus, numărul de containere transbordate a atins un record istoric de 8.460 de unități (8.646 TEU).

 

Noul record a fost determinat în principal de cantitățile mai mari de cereale și semințe exportate, care au sporit cu 55% anul trecut, ajungând la 889 de mii de tone, ceea ce constituie 41% din volumul total de mărfuri transbordate. Importul de produse petroliere a crescut ușor, cu 4%, până la 599 mii de tone, reprezentând 28% din totalul mărfurilor transbordate prin PILG. Creșterea volumelor din 2023 se datorează și majorării cu 26% comparativ cu anul trecut, a exporturilor de ulei de floarea-soarelui, atingând cifra de 248 de mii de tone. De asemenea, și cantitatea de materiale de construcții importate s-a majorat cu 10%, însumând 195 mii de tone, iar importul de îngrășăminte în saci mari, vrac uscat și vrac lichid a continuat să evolueze pozitiv cu o creștere de 48%, ajungând la 119 mii de tone. Scăderi sunt înregistrate la importurile de cărbune și la exporturile de deșeuri metalice.

 

Mathias von Tucher, Directorul general al Danube Logistics SRL, a comentat: „În timp ce în 2023 o parte din volumele de mărfuri transbordate au fost pentru și dinspre Ucraina, în perspectivă ne concentrăm pe satisfacerea necesităților importatorilor și exportatorilor moldoveni. În ultimii doi ani ne-am mărit personalul cu 40% și intenționăm să îl menținem la acest nivel. Intensificarea exporturilor de cereale este, în principal, rezultatul investițiilor recent efectuate în noile instalații de depozitare a cerealelor din port. Pentru a spori capacitatea de încărcare a cerealelor la terminalul nostru de marfă, am achiziționat un încărcător de mare capacitate. În același timp, finalizăm lucrările de pregătire a construcției unui nou terminal universal, care are ca scop mărirea capacității de transbordare a mărfurilor uscate în vrac, a mărfurilor generale și containerelor cu 600 de mii de tone anual. În paralel, planificăm să creștem eficiența prin ridicarea nivelului de automatizare la terminalul de cale ferată pentru mărfuri lichide în vrac și prin digitalizarea proceselor din terminal. Scopul nostru este să oferim servicii mai bune pentru clienții moldoveni prin creșterea capacității disponibile și a eficienței.”

 

Danube Logistics SRL este investitorul general și operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești, principalul port fluvio-maritim al Republicii Moldova. Începând din 2005, activitatea Danube Logistics SRL este axată pe dezvoltarea portului, acesta devenind unul dintre cele mai de succes de pe Dunăre, facilitând comerțul companiilor moldovenești cu piețele internaționale. Danube Logistics SRL este deținută în totalitate de compania olandeză Danube Logistics Holding BV. Singurul proprietar final al grupului de companii Danube Logistics este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Read more
12.10.2023
INTERVIU - PILG: O CONEXIUNE VITALĂ A REPUBLICII MOLDOVA CU PIEȚELE INTERNAȚIONALE

Directorul general al ÎCS Danube Logistics SRL, dl Mathias von Tucher, a oferit un interviu pentru revista „Moldova în Progres”  despre rolul vital al PILG ca platformă de conexiune cu piețele internaționale (publicat în revista „Moldova în Progres”, ediția 42).

 

PILG: O CONEXIUNE VITALĂ A REPUBLICII MOLDOVA CU PIEȚELE INTERNAȚIONALE

 

MP: Care sunt principalele tipuri de activitate pe care le efectuează Portul Internațional Liber Giurgiulești?

PILG este un nod logistic de importanță strategică care oferă importatorilor și exportatorilor moldoveni servicii de transbordare și depozitare a mărfurilor, cu acces la o infrastructură de transport trimodală. Portul este amplasat pe secțiunea maritimă a fl. Dunărea și permite intrarea barjelor fluviale și a navelor maritime cu pescaj de până la 7 m și, respectiv, a navelor cu o capacitate de până la 10.000 tone. În prezent, PILG oferă servicii de transbordare la patru terminale: terminalul petrolier, dotat cu un parc de rezervoare cu o capacitate de 45 000 de tone de combustibil, prin care sunt importate produse petroliere și îngrășăminte lichide și prin care se exportă ulei de floarea-soarelui; două terminale cerealiere prin care se exportă cereale și semințe; și un terminal de mărfuri generale și de containere unde se transbordează o gamă largă de mărfuri, printre care se numără – la import – cărbune, îngrășăminte, oțel și diverse materiale de construcții, cum ar fi nisip, pietre și pietriș, precum și – la export – cereale, DDGS și fier vechi.

În plus, portul este bine conectat cu linii de cale ferată cu ecartament larg și îngust. De exemplu, există o conexiune regulată de trenuri-bloc pentru transportul containerelor între Giurgiulești și terminalul de containere operat de DP World din Constanța, care ajută la reducerea traficului de camioane și reprezintă o alternativă pentru a evita timpii de așteptare îndelungați la frontiere.

 

MP: Cum se poziționează portul în raport cu alte porturi din regiune?

Chiar și înainte de războiul din Ucraina, în 2021, volumul de mărfuri transbordate în Portul Internațional Liber Giurgiulești se ridica la peste 1,4 milioane de tone, fapt ce a plasat portul chiar pe locul trei în topul porturilor dunărene. Evident, odată cu începerea războiului, porturile ucrainene de pe Dunăre și-au mărit volumele de mărfuri transbordate, în timp ce volumul mărfurilor transbordate în PILG a crescut cu 30%, ajungând la peste 1,8 M tone în 2022, PILG poziționându-se astfel pe locul 4 printre porturile dunărene. În prima jumătate a anului 2023 am înregistrat o creștere suplimentară de 6%, iar volumul mărfurilor transbordate în port a depășit 1 milion de tone de mărfuri transbordate. Deși extinderea fizică a liniei riverane este limitată de frontierele cu România și Ucraina, Portul Internațional Liber Giurgiulești este proiectat astfel încât să satisfacă în întregime necesitățile Republicii Moldova.

 

MP: Cum se dezvoltă zona parcului de afaceri din PILG?

Pe parcursul ultimilor ani, am înregistrat o creștere substanțială a investițiilor, în special pentru construcția depozitelor de cereale în baza contractelor de sublocațiune pe care le avem încheiate cu unii dintre cei mai mari comercianți de cereale din Moldova. Alte companii și-au exprimat interesul de a lua în sublocațiune terenuri pe teritoriul PILG. Cu părere de rău, teritoriul disponibil în prezent este limitat și suntem în discuții cu guvernul pentru a extinde teritoriul PILG, așa cum este prevăzut în Acordul de Investiții.

 

MP: Care este impactul războiului din Ucraina asupra operațiunilor portuare și cum evaluați recentele atacuri asupra porturilor ucrainene de la Dunăre?

Războiul din țara vecină Ucraina a schimbat masiv lanțurile de aprovizionare din regiune, iar coridorul Dunării a devenit o linie de salvare majoră pentru Ucraina. PILG contribuie la menținerea lanțurilor de aprovizionare ucrainene prin exportul de cereale și ulei de floarea-soarelui din Ucraina și prin importul de combustibil care este transportat mai departe în Ucraina, chiar și atunci când volumele rămân relativ mici. Cu toate acestea, pentru a face față volumelor suplimentare, Danube Logistics și-a mărit personalul cu peste 25 la sută și a luat mai multe măsuri pentru a extinde capacitățile serviciilor sale.

Desigur, atacurile recente asupra portului vecin Reni sunt îngrijorătoare. În pofida pagubelor substanțiale suferite de infrastructura porturilor ucrainene de la Dunăre, activitățile de transport maritim între porturile fluviale dunărene și Marea Neagră continuă să se desfășoare în ritm obișnuit. În același timp, Ucraina, Moldova și România caută modalități de optimizare în continuare a conexiunilor logistice. Cu suportul din partea inițiativei pentru coridoarele solidarității UE-Ucraina, Comisia Europeană identifică blocajele și încearcă să reducă barierele operaționale și administrative.

 

MP: Care este contribuția Portului Internațional Liber Giurgiulești pentru economia Republicii Moldova?

În primul rând, Danube Logistics precum și alte companii care dețin statutul de rezident în PILG au investit peste 130 de milioane de dolari în infrastructura și instalațiile portuare. Aceste investiții au permis întreprinderilor moldovenești să importe și să exporte mărfuri direct în și din Republica Moldova, fără a depinde de porturile din țările vecine, ceea ce a dus la scăderea prețurilor pentru mărfurile importate și la creșterea competitivității exporturilor moldovenești. Acest avantaj devine și mai vizibil în situațiile de criză, așa cum se întâmplă în prezent, când porturile ucrainene sunt fie închise, fie suprasolicitate din cauza războiului. În al doilea rând, portul aduce o contribuție majoră pe piața forței de muncă prin cele 650 de locuri de muncă oferite de Danube Logistics împreună cu companiile rezidente din port, care asigură venituri lunare stabile pentru populația din zona de sud a țării. În al treilea rând, Danube Logistics plătește anual impozite și contribuții de aproximativ 20 de milioane de lei la bugetul de stat al Republicii Moldova, la care se adaugă impozitele și taxele achitate de toți ceilalți rezidenți ai portului. În general, Republica Moldova are beneficii importante, fără să facă neapărat investiții proprii în port.

 

MP: Cu care destinații de transport operează PILG?

Cel mai important partener comercial este România. Motivul principal este că, în ceea ce privește multe tipuri de mărfuri, portul Constanța este un hub principal, iar Giurgiulești este un port satelit. De exemplu, există livrări regulate de combustibil și cărbune din Constanța. Mai avem și livrări de materiale de construcții și, în special, de agregate din România către Giurgiulești. Alte țări de origine importante sunt Turcia pentru combustibil și Georgia pentru îngrășăminte. Principalele destinații directe de export de cereale pe nave maritime sunt Africa de Nord, în special Egiptul, și Orientul Apropiat, sau prin intermediul barjelor fluviale către Constanța pentru transbordare în nave de dimensiuni mari. Uleiul de floarea-soarelui este, de obicei, livrat direct în Italia, Spania și Portugalia. Deșeurile metalice și DDGS sunt de obicei exportate în Turcia.

 

MP: Există relații cu comunitatea de afaceri italiană?

Nu există multe fluxuri comerciale directe între Moldova și Italia prin Portul Internațional Liber Giurgiulești. De exemplu, există livrări regulate de ulei de floarea-soarelui pe nave maritime către portul Ravenna și, ocazional, livrări de cereale către porturile italiene. Există un potențial de extindere a relațiilor de afaceri, de exemplu, din perspectiva transportului de mărfuri containerizate, în special din porturile din sudul Italiei către Moldova. De asemenea, consider că producătorii italieni din Moldova ar putea importa materii prime sau semifabricate în containere prin Giurgiulești.

 

MP: Care sunt proiectele de dezvoltare a portului în timpul apropiat?

Unul dintre proiectele noastre majore pentru port este construcția unui nou terminal, deoarece cererea de operațiuni de transbordare este atât de mare încât la unele terminale deja lucrăm la capacitate maximă. Ne propunem să definitivăm etapa de proiectare tehnică a noului terminal în următoarele câteva săptămâni și în toamnă să începem licitația pentru lucrările de construcție. Sperăm ca noul terminal să fie finalizat până la sfârșitul anului 2024, pentru a ne extinde capacitatea anuală de transbordare cu încă 700 000 de tone de mărfuri.

 

Read more
05.10.2023
VICEPREMIERUL VLADIMIR BOLEA ȘI MINISTRUL FEDERAL PENTRU ALIMENTAȚIE ȘI AGRICULTURĂ DIN GERMANIA CEM ÖZDEMIR AU EFECTUAT O VIZITĂ ÎN PILG
Astăzi am avut onoarea să găzduim o întrevedere a vicepremierului Vladimir Bolea cu ministrul Federal pentru Alimentație și Agricultură din Germania Cem Özdemir, în cadrul căreia am prezentat capacităţile operaţionale ale Portului Liber Internațional Giurgiulești şi am discutat despre provocările actuale la exportul de mărfuri agricole din R. Moldova.

 

Am avut discuţii la tema zilei şi cu ES Ambasadoarea Germaniei la Chișinău Margret Uebber, reprezentanții de la Alianța Germană pentru Agribusiness și de la Organizația pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite (FAO).

 

În centrul discuţiilor au fost aspecte ce țin de exporturile mărfurilor agricole pe căile navigabile, mecanismele de transbordare și interesul autorităților de a eficientiza și moderniza operațiunile portuare.

 

În cadrul vizitei pe teritoriul PILG, oficialii s-au familiarizat cu infrastructura portuară şi au evaluat investițiile necesare pentru a spori traficul de mărfuri agricole, în cadrul eforturilor comune actuale în vederea susţinerii fermierilor din Republica Moldova.

 

Read more