Un port fluvial — maritim situat la confluența râurilor Dunărea și Prut, care a oferit micii țări fără ieșire la mare; Moldova din Europa de Sud-Est, singurul său acces comercial la apele internaționale, îndeplinește acum o a doua funcție vitală. De când Rusia a blocat porturile ucrainene la Marea Neagră în această primăvară, Portul Giurgiulești a facilitat, de asemenea, exporturile de cereale și combustibil în și din Ucraina.
«Astăzi, Portul Giurgiulești nu numai că asigură lanțurile de aprovizionare pentru importatorii și exportatorii moldoveni, însă de la începutul războiului în Ucraina, a jucat de asemenea un rol cheie în sprijinirea aprovizionării către și dinspre Ucraina», a declarat Alain Pilloux, vicepreședintele BERD, care va vizita portul în cursul lunii iulie. BERD, care a investit în port încă de la începuturile acestuia, a devenit, de asemenea singurul proprietar legal a operatorului portului, Danube Logistics, la 18 mai 2021.
În condițiile în care Rusia și Ucraina furnizau aproximativ 30% din cereale la nivel mondial, ceea ce înseamnă că securitatea alimentară globală este în pericol ca urmare a invaziei ruse din 24 februarie, iar acum sunt căutate alte modalități de a exporta produsele agricole din Ucraina și de a importa mărfuri pentru ca economia sa să funcționeze cât mai normal posibil.
Printre posibilitățile explorate se numără utilizarea transportului feroviar, rutier prin Europa și pe Dunăre, al doilea cel mai lung fluviu din Europa, care curge în mare parte prin Europa Centrală și de sud-est, de la Pădurea Neagră spre Marea Neagră.
Cifrele de la Giurgiulești pentru acest an, arată cât de utilă este opțiunea dunăreană, chiar dacă toate soluțiile sunt mici în comparație cu amploarea problemei securității alimentare. Volumul total anual care circulă prin Portul Internațional Liber Giurgiulești s-a dublat până în prezent în 2022, ajungând la 804.029 tone, spune operatorul portuar Danube Logistics. Acest lucru se datorează în principal creșterii importurilor de produse petroliere, cărbune și îngrășăminte, și exporturilor de cereale și ulei vegetal. Instalațiile existente de transbordare și depozitare a cerealelor sunt din ce în ce mai utilizate pentru cerealele ce provin din Ucraina.
«Portul este atât un punct principal de intrare pentru importurile de combustibil în Moldova, cât și un furnizor de combustibil pentru rețelele de benzinării și fermierii ucraineni. În timp ce un obiectiv major este exportul de cereale din Moldova, Giurgiulești transbordează din ce în ce mai mult cereale din Ucraina, contribuind la efortul internațional de prevenire a penuriei alimentare amenințate de război», a declarat șefa Biroului BERD în Moldova, Angela Sax.
Faptul că Moldova este capabilă să-și folosească portul pentru a îndeplini această funcție crucială acum, sprijinind nu doar propria economie, ci și economia mai mare din regiune, se rezumă la o planificare bună care datează cu perioada de timp după ce țara a devenit independentă de Uniunea Sovietică.
Moldova, care a fost republică sovietică până în 1991, se mărginește cu România și Ucraina și în mod tradițional, se baza pe vecinii săi mai mari pentru importuri și exporturi. (Cele trei milioane de cetățeni rămân puternic dependenți de agricultură, deși industria serviciilor este acum o parte semnificativă a economiei naționale și este un importator de gaze și petrol).
Dunărea curge la hotarele Moldovei, în punctul cel mai sudic al țării, acolo unde se unește cu râul Prut. Așa a fost creat Portul Internațional Liber Giurgiulești.
În 1995, Moldova care a obținut recent independentă, a decis să construiască un terminal petrolier în satul Giurgiulești, care se află la 500 de metri de Dunăre. Deși proiectul inițial greco-moldovenesc, s–a confruntat rapid cu dificultăți financiare, zona a primit un impuls suplimentar atunci când, acordul de schimb de terenuri discutat de mult timp cu Ucraina, a fost finalizat în cele din urmă în 1999, Moldova primind o mică fâșie de țărm pe Dunăre – 450 de metri, de la care se pot vedea granițele atât cu România, cât și cu Ucraina. Acest lucru a permis extinderea proiectului Giurgiulești, ce a inclus construcția și exploatarea unui port accesibil navelor maritime, fiind echipat și cu un terminal pentru depozitarea și transbordarea produselor petroliere rafinate.
Astfel cum se prevede în acordul portuar încheiat cu noii proprietari în decembrie 2004, portul se va afla într-o Zonă Economică Liberă și va cuprinde nu numai terminalul petrolier, ci și terminalele de marfă și pasageri, precum și o rafinărie de petrol. A existat, de asemenea, o opțiune de construcție a benzinăriilor.
Astăzi Giurgiulești, singurul port al Moldovei accesibil navelor maritime, situat la km 133,8 ( 72,2 mile marine) pe Dunăre, exploatează aproape toate opțiunile descrise mai sus. Terminalul petrolier a fost lansat la 26 octombrie 2006, un terminal separat pentru pasageri construit de guvern a fost deschis în martie 2009, iar terminalul de transbordare a cerealelor a fost deschis patru luni mai târziu. Operatorul, Danube Logistics, a construit un terminal de marfă în 2011, precum și o dană pentru un terminal de cereale, un terminal feroviar cu ecartament mixt, infrastructură portuară, un depozit, zone de depozitare și clădiri de birouri. De asemenea a facilitat investițiile în Portul Giurgiulești de către alți rezidenți, inclusiv un terminal pentru ulei vegetal și o fabrică de extracție a uleiului de floarea soarelui.
Lucrurile, însă, nu au fost mereu simple. Au existat trei proprietari ai companiei care operează portul din 2005 și un istoric legal complex, cu mai multe cazuri în instanță, unele încă pe rol.
Importanța utilizării acestui activ fluvial pentru a crea și opera un port bine administrat pentru transportul maritim internațional — un atu strategic important pentru Moldova, a devenit și mai clară de la începutul războiului în Ucraina
În cadrul volumelor comerciale globale impresionante pentru 2022, cifrele operatorului portuar vorbesc despre beneficiile pentru toți cei implicați. Este vorba despre personal suplimentar angajat, accelerarea investițiilor suplimentare și tarife pentru clienți menținute la niveluri stabile, pe măsură ce atât economiile moldovenești și cea ucraineană beneficiază de pe urma acestor facilități, spune Mathias von Tucher, Directorul General al Danube Logistics, operatorul portuar.
În 2021, de exemplu, Giurgiulești a înregistrat un volum mediu de transbordare de 34.000 tone pe lună de produse petroliere. Dar până în mai 2022, aceasta a fost de până la 65.000 de tone, din care mai mult de jumătate au fost estimate a fi alocate pentru livrarea ulterioară în Ucraina. (Pentru a evita blocajele, adaugă el, este necesară o colaborare strânsă cu Guvernul Republicii Moldova).
De asemenea, exporturile de cereale și legume au fost la niveluri ridicate în 2022 – 309.404 tone și, respectiv, 99.694 tone, iar instalațiile de transbordare și depozitare a cerealelor fiind din ce în ce mai utilizate pentru cerealele din Ucraina.
Transbordarea altor grupuri de mărfuri, cum ar fi importul de cărbune și îngrășăminte, a fost reluată după ce sursele alternative și rutele de import prin Ucraina au fost întrerupte, spune von Tucher. Terminalul existent de marfuri de uz general este utilizat pe deplin, iar compania se află în faza finală de proiectare a contrucției unui nou stand universal. Noul terminal de 5 milioane USD, va fi utilizat în principal pentru vrac uscat și mărfuri de uz general, și este programat să fie dat în exploatare în a doua jumătate a anului 2023.
În cele din urmă, spune Von Tucher, portul se pregătește să reia transbordarea containerelor din portul românesc Constanța spre Moldova și Ucraina. A fost creată o nouă platformă de 5.000 de metri pătrați de manipulare și depozitare a containerelor, care poate fi extinsă în continuare în funcție de evoluția cererii. Portul planifică achiziționarea echipamentelor suplimentare de manipulare pentru a face față cererii în acest domeniu, adaugă el.
Von Tucher spune că a fost angajat personal suplimentar pentru a satisface cererea crescută, iar portul este pe cale să achiziționeze echipamente suplimentare. Rezidenții portului au efectuat investiții de peste 100 de milioane de dolari.
Acest lucru accelerează o tendință deja ascendentă, arătând modul în care portul susține economia Moldovei. Până la sfârșitul anului 2021, cifrele Ministerului Economiei, arată că portul avea deja 553 de angajați, în creștere cu șapte la sută față de 2020. Salariile au crescut cu 22%, investițiile au crescut cu 43,5%, transbordarea a crescut cu 52,4%, iar plățile fiscale au crescut cu 149%.
Alte porturi din regiune, care resimt diferite presiuni cauzate de război, și-au majorat recent tarifele de transbordare sau percep diferite tarife de la clienți de naționalități diferite. Portul Giurgiulești, însă, și-a menținut tarifele relativ stabile, reflectând relațiile pe termen lung cu clienții.
O combinație de management eficient, încărcături suplimentare de marfă și mai multe investiții, contribuie la dezvoltarea și creșterea în continuare a activităților portuare, în foarte mare măsură conform strategiei BERD, atunci când a investit pentru prima dată în 1995 și apoi când l-a achiziționat în 2021. În plină tragedie care se desfășoară peste Dunăre în Ucraina, Portul Giurgiulești, susține importurile și exporturile Ucrainei, și aduce beneficii întregii economii moldovenești.
Sursa: https://www.ebrd.com/portul-strategic-al-moldovei-pe-dunare