Directorul general al ÎCS Danube Logistics SRL, dl Mathias von Tucher, a oferit un interviu pentru revista „Moldova în Progres” despre rolul vital al PILG ca platformă de conexiune cu piețele internaționale (publicat în revista „Moldova în Progres”, ediția 42).
PILG: O CONEXIUNE VITALĂ A REPUBLICII MOLDOVA CU PIEȚELE INTERNAȚIONALE
MP: Care sunt principalele tipuri de activitate pe care le efectuează Portul Internațional Liber Giurgiulești?
PILG este un nod logistic de importanță strategică care oferă importatorilor și exportatorilor moldoveni servicii de transbordare și depozitare a mărfurilor, cu acces la o infrastructură de transport trimodală. Portul este amplasat pe secțiunea maritimă a fl. Dunărea și permite intrarea barjelor fluviale și a navelor maritime cu pescaj de până la 7 m și, respectiv, a navelor cu o capacitate de până la 10.000 tone. În prezent, PILG oferă servicii de transbordare la patru terminale: terminalul petrolier, dotat cu un parc de rezervoare cu o capacitate de 45 000 de tone de combustibil, prin care sunt importate produse petroliere și îngrășăminte lichide și prin care se exportă ulei de floarea-soarelui; două terminale cerealiere prin care se exportă cereale și semințe; și un terminal de mărfuri generale și de containere unde se transbordează o gamă largă de mărfuri, printre care se numără – la import – cărbune, îngrășăminte, oțel și diverse materiale de construcții, cum ar fi nisip, pietre și pietriș, precum și – la export – cereale, DDGS și fier vechi.
În plus, portul este bine conectat cu linii de cale ferată cu ecartament larg și îngust. De exemplu, există o conexiune regulată de trenuri-bloc pentru transportul containerelor între Giurgiulești și terminalul de containere operat de DP World din Constanța, care ajută la reducerea traficului de camioane și reprezintă o alternativă pentru a evita timpii de așteptare îndelungați la frontiere.
MP: Cum se poziționează portul în raport cu alte porturi din regiune?
Chiar și înainte de războiul din Ucraina, în 2021, volumul de mărfuri transbordate în Portul Internațional Liber Giurgiulești se ridica la peste 1,4 milioane de tone, fapt ce a plasat portul chiar pe locul trei în topul porturilor dunărene. Evident, odată cu începerea războiului, porturile ucrainene de pe Dunăre și-au mărit volumele de mărfuri transbordate, în timp ce volumul mărfurilor transbordate în PILG a crescut cu 30%, ajungând la peste 1,8 M tone în 2022, PILG poziționându-se astfel pe locul 4 printre porturile dunărene. În prima jumătate a anului 2023 am înregistrat o creștere suplimentară de 6%, iar volumul mărfurilor transbordate în port a depășit 1 milion de tone de mărfuri transbordate. Deși extinderea fizică a liniei riverane este limitată de frontierele cu România și Ucraina, Portul Internațional Liber Giurgiulești este proiectat astfel încât să satisfacă în întregime necesitățile Republicii Moldova.
MP: Cum se dezvoltă zona parcului de afaceri din PILG?
Pe parcursul ultimilor ani, am înregistrat o creștere substanțială a investițiilor, în special pentru construcția depozitelor de cereale în baza contractelor de sublocațiune pe care le avem încheiate cu unii dintre cei mai mari comercianți de cereale din Moldova. Alte companii și-au exprimat interesul de a lua în sublocațiune terenuri pe teritoriul PILG. Cu părere de rău, teritoriul disponibil în prezent este limitat și suntem în discuții cu guvernul pentru a extinde teritoriul PILG, așa cum este prevăzut în Acordul de Investiții.
MP: Care este impactul războiului din Ucraina asupra operațiunilor portuare și cum evaluați recentele atacuri asupra porturilor ucrainene de la Dunăre?
Războiul din țara vecină Ucraina a schimbat masiv lanțurile de aprovizionare din regiune, iar coridorul Dunării a devenit o linie de salvare majoră pentru Ucraina. PILG contribuie la menținerea lanțurilor de aprovizionare ucrainene prin exportul de cereale și ulei de floarea-soarelui din Ucraina și prin importul de combustibil care este transportat mai departe în Ucraina, chiar și atunci când volumele rămân relativ mici. Cu toate acestea, pentru a face față volumelor suplimentare, Danube Logistics și-a mărit personalul cu peste 25 la sută și a luat mai multe măsuri pentru a extinde capacitățile serviciilor sale.
Desigur, atacurile recente asupra portului vecin Reni sunt îngrijorătoare. În pofida pagubelor substanțiale suferite de infrastructura porturilor ucrainene de la Dunăre, activitățile de transport maritim între porturile fluviale dunărene și Marea Neagră continuă să se desfășoare în ritm obișnuit. În același timp, Ucraina, Moldova și România caută modalități de optimizare în continuare a conexiunilor logistice. Cu suportul din partea inițiativei pentru coridoarele solidarității UE-Ucraina, Comisia Europeană identifică blocajele și încearcă să reducă barierele operaționale și administrative.
MP: Care este contribuția Portului Internațional Liber Giurgiulești pentru economia Republicii Moldova?
În primul rând, Danube Logistics precum și alte companii care dețin statutul de rezident în PILG au investit peste 130 de milioane de dolari în infrastructura și instalațiile portuare. Aceste investiții au permis întreprinderilor moldovenești să importe și să exporte mărfuri direct în și din Republica Moldova, fără a depinde de porturile din țările vecine, ceea ce a dus la scăderea prețurilor pentru mărfurile importate și la creșterea competitivității exporturilor moldovenești. Acest avantaj devine și mai vizibil în situațiile de criză, așa cum se întâmplă în prezent, când porturile ucrainene sunt fie închise, fie suprasolicitate din cauza războiului. În al doilea rând, portul aduce o contribuție majoră pe piața forței de muncă prin cele 650 de locuri de muncă oferite de Danube Logistics împreună cu companiile rezidente din port, care asigură venituri lunare stabile pentru populația din zona de sud a țării. În al treilea rând, Danube Logistics plătește anual impozite și contribuții de aproximativ 20 de milioane de lei la bugetul de stat al Republicii Moldova, la care se adaugă impozitele și taxele achitate de toți ceilalți rezidenți ai portului. În general, Republica Moldova are beneficii importante, fără să facă neapărat investiții proprii în port.
MP: Cu care destinații de transport operează PILG?
Cel mai important partener comercial este România. Motivul principal este că, în ceea ce privește multe tipuri de mărfuri, portul Constanța este un hub principal, iar Giurgiulești este un port satelit. De exemplu, există livrări regulate de combustibil și cărbune din Constanța. Mai avem și livrări de materiale de construcții și, în special, de agregate din România către Giurgiulești. Alte țări de origine importante sunt Turcia pentru combustibil și Georgia pentru îngrășăminte. Principalele destinații directe de export de cereale pe nave maritime sunt Africa de Nord, în special Egiptul, și Orientul Apropiat, sau prin intermediul barjelor fluviale către Constanța pentru transbordare în nave de dimensiuni mari. Uleiul de floarea-soarelui este, de obicei, livrat direct în Italia, Spania și Portugalia. Deșeurile metalice și DDGS sunt de obicei exportate în Turcia.
MP: Există relații cu comunitatea de afaceri italiană?
Nu există multe fluxuri comerciale directe între Moldova și Italia prin Portul Internațional Liber Giurgiulești. De exemplu, există livrări regulate de ulei de floarea-soarelui pe nave maritime către portul Ravenna și, ocazional, livrări de cereale către porturile italiene. Există un potențial de extindere a relațiilor de afaceri, de exemplu, din perspectiva transportului de mărfuri containerizate, în special din porturile din sudul Italiei către Moldova. De asemenea, consider că producătorii italieni din Moldova ar putea importa materii prime sau semifabricate în containere prin Giurgiulești.
MP: Care sunt proiectele de dezvoltare a portului în timpul apropiat?
Unul dintre proiectele noastre majore pentru port este construcția unui nou terminal, deoarece cererea de operațiuni de transbordare este atât de mare încât la unele terminale deja lucrăm la capacitate maximă. Ne propunem să definitivăm etapa de proiectare tehnică a noului terminal în următoarele câteva săptămâni și în toamnă să începem licitația pentru lucrările de construcție. Sperăm ca noul terminal să fie finalizat până la sfârșitul anului 2024, pentru a ne extinde capacitatea anuală de transbordare cu încă 700 000 de tone de mărfuri.