Terminalul de Cale Ferată cu Ecartament Combinat

În septembrie 2014, Danube Logistics a inaugurat Terminalul Feroviar de Transvazare a Produselor Lichide în Vrac. Fiind primul terminal de cale ferată cu ecartament combinat, instalația permite transportarea mărfurilor lichide, mărfurilor uscate și a celor conteinerezate de pe căile ferate cu ecartament larg și îngust din/în Moldova, țările CSI și țările UE.

PENTRU MAI MULTE INFORMAȚII:
ÎCS "Danube Logistics" SRL

Str. Mihai Emenscu 9

Chișinau MD-2009,
Republica Moldova

+373 22 999 225
+373 22 999 226


Servicii și Instalații Portuare
Ultimele noutăți
Toate noutățile
23.01.2024
VOLUMELE DE TRANSBORDARE DIN PORTUL INTERNAȚIONAL LIBER GIURGIULEȘTI AU CONTINUAT SĂ CREASCĂ ÎN 2023

Volumele de mărfuri transbordate prin Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) au crescut de la 1,83 milioane de tone în 2022 la un nou record de 2,17 milioane de tone în 2023, înregistrând  o creștere de 18,6%. În plus, numărul de containere transbordate a atins un record istoric de 8.460 de unități (8.646 TEU).

 

Noul record a fost determinat în principal de cantitățile mai mari de cereale și semințe exportate, care au sporit cu 55% anul trecut, ajungând la 889 de mii de tone, ceea ce constituie 41% din volumul total de mărfuri transbordate. Importul de produse petroliere a crescut ușor, cu 4%, până la 599 mii de tone, reprezentând 28% din totalul mărfurilor transbordate prin PILG. Creșterea volumelor din 2023 se datorează și majorării cu 26% comparativ cu anul trecut, a exporturilor de ulei de floarea-soarelui, atingând cifra de 248 de mii de tone. De asemenea, și cantitatea de materiale de construcții importate s-a majorat cu 10%, însumând 195 mii de tone, iar importul de îngrășăminte în saci mari, vrac uscat și vrac lichid a continuat să evolueze pozitiv cu o creștere de 48%, ajungând la 119 mii de tone. Scăderi sunt înregistrate la importurile de cărbune și la exporturile de deșeuri metalice.

 

Mathias von Tucher, Directorul general al Danube Logistics SRL, a comentat: „În timp ce în 2023 o parte din volumele de mărfuri transbordate au fost pentru și dinspre Ucraina, în perspectivă ne concentrăm pe satisfacerea necesităților importatorilor și exportatorilor moldoveni. În ultimii doi ani ne-am mărit personalul cu 40% și intenționăm să îl menținem la acest nivel. Intensificarea exporturilor de cereale este, în principal, rezultatul investițiilor recent efectuate în noile instalații de depozitare a cerealelor din port. Pentru a spori capacitatea de încărcare a cerealelor la terminalul nostru de marfă, am achiziționat un încărcător de mare capacitate. În același timp, finalizăm lucrările de pregătire a construcției unui nou terminal universal, care are ca scop mărirea capacității de transbordare a mărfurilor uscate în vrac, a mărfurilor generale și containerelor cu 600 de mii de tone anual. În paralel, planificăm să creștem eficiența prin ridicarea nivelului de automatizare la terminalul de cale ferată pentru mărfuri lichide în vrac și prin digitalizarea proceselor din terminal. Scopul nostru este să oferim servicii mai bune pentru clienții moldoveni prin creșterea capacității disponibile și a eficienței.”

 

Danube Logistics SRL este investitorul general și operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești, principalul port fluvio-maritim al Republicii Moldova. Începând din 2005, activitatea Danube Logistics SRL este axată pe dezvoltarea portului, acesta devenind unul dintre cele mai de succes de pe Dunăre, facilitând comerțul companiilor moldovenești cu piețele internaționale. Danube Logistics SRL este deținută în totalitate de compania olandeză Danube Logistics Holding BV. Singurul proprietar final al grupului de companii Danube Logistics este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

Read more
12.10.2023
INTERVIU - PILG: O CONEXIUNE VITALĂ A REPUBLICII MOLDOVA CU PIEȚELE INTERNAȚIONALE

Directorul general al ÎCS Danube Logistics SRL, dl Mathias von Tucher, a oferit un interviu pentru revista „Moldova în Progres”  despre rolul vital al PILG ca platformă de conexiune cu piețele internaționale (publicat în revista „Moldova în Progres”, ediția 42).

 

PILG: O CONEXIUNE VITALĂ A REPUBLICII MOLDOVA CU PIEȚELE INTERNAȚIONALE

 

MP: Care sunt principalele tipuri de activitate pe care le efectuează Portul Internațional Liber Giurgiulești?

PILG este un nod logistic de importanță strategică care oferă importatorilor și exportatorilor moldoveni servicii de transbordare și depozitare a mărfurilor, cu acces la o infrastructură de transport trimodală. Portul este amplasat pe secțiunea maritimă a fl. Dunărea și permite intrarea barjelor fluviale și a navelor maritime cu pescaj de până la 7 m și, respectiv, a navelor cu o capacitate de până la 10.000 tone. În prezent, PILG oferă servicii de transbordare la patru terminale: terminalul petrolier, dotat cu un parc de rezervoare cu o capacitate de 45 000 de tone de combustibil, prin care sunt importate produse petroliere și îngrășăminte lichide și prin care se exportă ulei de floarea-soarelui; două terminale cerealiere prin care se exportă cereale și semințe; și un terminal de mărfuri generale și de containere unde se transbordează o gamă largă de mărfuri, printre care se numără – la import – cărbune, îngrășăminte, oțel și diverse materiale de construcții, cum ar fi nisip, pietre și pietriș, precum și – la export – cereale, DDGS și fier vechi.

În plus, portul este bine conectat cu linii de cale ferată cu ecartament larg și îngust. De exemplu, există o conexiune regulată de trenuri-bloc pentru transportul containerelor între Giurgiulești și terminalul de containere operat de DP World din Constanța, care ajută la reducerea traficului de camioane și reprezintă o alternativă pentru a evita timpii de așteptare îndelungați la frontiere.

 

MP: Cum se poziționează portul în raport cu alte porturi din regiune?

Chiar și înainte de războiul din Ucraina, în 2021, volumul de mărfuri transbordate în Portul Internațional Liber Giurgiulești se ridica la peste 1,4 milioane de tone, fapt ce a plasat portul chiar pe locul trei în topul porturilor dunărene. Evident, odată cu începerea războiului, porturile ucrainene de pe Dunăre și-au mărit volumele de mărfuri transbordate, în timp ce volumul mărfurilor transbordate în PILG a crescut cu 30%, ajungând la peste 1,8 M tone în 2022, PILG poziționându-se astfel pe locul 4 printre porturile dunărene. În prima jumătate a anului 2023 am înregistrat o creștere suplimentară de 6%, iar volumul mărfurilor transbordate în port a depășit 1 milion de tone de mărfuri transbordate. Deși extinderea fizică a liniei riverane este limitată de frontierele cu România și Ucraina, Portul Internațional Liber Giurgiulești este proiectat astfel încât să satisfacă în întregime necesitățile Republicii Moldova.

 

MP: Cum se dezvoltă zona parcului de afaceri din PILG?

Pe parcursul ultimilor ani, am înregistrat o creștere substanțială a investițiilor, în special pentru construcția depozitelor de cereale în baza contractelor de sublocațiune pe care le avem încheiate cu unii dintre cei mai mari comercianți de cereale din Moldova. Alte companii și-au exprimat interesul de a lua în sublocațiune terenuri pe teritoriul PILG. Cu părere de rău, teritoriul disponibil în prezent este limitat și suntem în discuții cu guvernul pentru a extinde teritoriul PILG, așa cum este prevăzut în Acordul de Investiții.

 

MP: Care este impactul războiului din Ucraina asupra operațiunilor portuare și cum evaluați recentele atacuri asupra porturilor ucrainene de la Dunăre?

Războiul din țara vecină Ucraina a schimbat masiv lanțurile de aprovizionare din regiune, iar coridorul Dunării a devenit o linie de salvare majoră pentru Ucraina. PILG contribuie la menținerea lanțurilor de aprovizionare ucrainene prin exportul de cereale și ulei de floarea-soarelui din Ucraina și prin importul de combustibil care este transportat mai departe în Ucraina, chiar și atunci când volumele rămân relativ mici. Cu toate acestea, pentru a face față volumelor suplimentare, Danube Logistics și-a mărit personalul cu peste 25 la sută și a luat mai multe măsuri pentru a extinde capacitățile serviciilor sale.

Desigur, atacurile recente asupra portului vecin Reni sunt îngrijorătoare. În pofida pagubelor substanțiale suferite de infrastructura porturilor ucrainene de la Dunăre, activitățile de transport maritim între porturile fluviale dunărene și Marea Neagră continuă să se desfășoare în ritm obișnuit. În același timp, Ucraina, Moldova și România caută modalități de optimizare în continuare a conexiunilor logistice. Cu suportul din partea inițiativei pentru coridoarele solidarității UE-Ucraina, Comisia Europeană identifică blocajele și încearcă să reducă barierele operaționale și administrative.

 

MP: Care este contribuția Portului Internațional Liber Giurgiulești pentru economia Republicii Moldova?

În primul rând, Danube Logistics precum și alte companii care dețin statutul de rezident în PILG au investit peste 130 de milioane de dolari în infrastructura și instalațiile portuare. Aceste investiții au permis întreprinderilor moldovenești să importe și să exporte mărfuri direct în și din Republica Moldova, fără a depinde de porturile din țările vecine, ceea ce a dus la scăderea prețurilor pentru mărfurile importate și la creșterea competitivității exporturilor moldovenești. Acest avantaj devine și mai vizibil în situațiile de criză, așa cum se întâmplă în prezent, când porturile ucrainene sunt fie închise, fie suprasolicitate din cauza războiului. În al doilea rând, portul aduce o contribuție majoră pe piața forței de muncă prin cele 650 de locuri de muncă oferite de Danube Logistics împreună cu companiile rezidente din port, care asigură venituri lunare stabile pentru populația din zona de sud a țării. În al treilea rând, Danube Logistics plătește anual impozite și contribuții de aproximativ 20 de milioane de lei la bugetul de stat al Republicii Moldova, la care se adaugă impozitele și taxele achitate de toți ceilalți rezidenți ai portului. În general, Republica Moldova are beneficii importante, fără să facă neapărat investiții proprii în port.

 

MP: Cu care destinații de transport operează PILG?

Cel mai important partener comercial este România. Motivul principal este că, în ceea ce privește multe tipuri de mărfuri, portul Constanța este un hub principal, iar Giurgiulești este un port satelit. De exemplu, există livrări regulate de combustibil și cărbune din Constanța. Mai avem și livrări de materiale de construcții și, în special, de agregate din România către Giurgiulești. Alte țări de origine importante sunt Turcia pentru combustibil și Georgia pentru îngrășăminte. Principalele destinații directe de export de cereale pe nave maritime sunt Africa de Nord, în special Egiptul, și Orientul Apropiat, sau prin intermediul barjelor fluviale către Constanța pentru transbordare în nave de dimensiuni mari. Uleiul de floarea-soarelui este, de obicei, livrat direct în Italia, Spania și Portugalia. Deșeurile metalice și DDGS sunt de obicei exportate în Turcia.

 

MP: Există relații cu comunitatea de afaceri italiană?

Nu există multe fluxuri comerciale directe între Moldova și Italia prin Portul Internațional Liber Giurgiulești. De exemplu, există livrări regulate de ulei de floarea-soarelui pe nave maritime către portul Ravenna și, ocazional, livrări de cereale către porturile italiene. Există un potențial de extindere a relațiilor de afaceri, de exemplu, din perspectiva transportului de mărfuri containerizate, în special din porturile din sudul Italiei către Moldova. De asemenea, consider că producătorii italieni din Moldova ar putea importa materii prime sau semifabricate în containere prin Giurgiulești.

 

MP: Care sunt proiectele de dezvoltare a portului în timpul apropiat?

Unul dintre proiectele noastre majore pentru port este construcția unui nou terminal, deoarece cererea de operațiuni de transbordare este atât de mare încât la unele terminale deja lucrăm la capacitate maximă. Ne propunem să definitivăm etapa de proiectare tehnică a noului terminal în următoarele câteva săptămâni și în toamnă să începem licitația pentru lucrările de construcție. Sperăm ca noul terminal să fie finalizat până la sfârșitul anului 2024, pentru a ne extinde capacitatea anuală de transbordare cu încă 700 000 de tone de mărfuri.

 

Read more
05.10.2023
VICEPREMIERUL VLADIMIR BOLEA ȘI MINISTRUL FEDERAL PENTRU ALIMENTAȚIE ȘI AGRICULTURĂ DIN GERMANIA CEM ÖZDEMIR AU EFECTUAT O VIZITĂ ÎN PILG
Astăzi am avut onoarea să găzduim o întrevedere a vicepremierului Vladimir Bolea cu ministrul Federal pentru Alimentație și Agricultură din Germania Cem Özdemir, în cadrul căreia am prezentat capacităţile operaţionale ale Portului Liber Internațional Giurgiulești şi am discutat despre provocările actuale la exportul de mărfuri agricole din R. Moldova.

 

Am avut discuţii la tema zilei şi cu ES Ambasadoarea Germaniei la Chișinău Margret Uebber, reprezentanții de la Alianța Germană pentru Agribusiness și de la Organizația pentru Alimentație și Agricultură a Națiunilor Unite (FAO).

 

În centrul discuţiilor au fost aspecte ce țin de exporturile mărfurilor agricole pe căile navigabile, mecanismele de transbordare și interesul autorităților de a eficientiza și moderniza operațiunile portuare.

 

În cadrul vizitei pe teritoriul PILG, oficialii s-au familiarizat cu infrastructura portuară şi au evaluat investițiile necesare pentru a spori traficul de mărfuri agricole, în cadrul eforturilor comune actuale în vederea susţinerii fermierilor din Republica Moldova.

 

Read more
29.06.2023
MINISTRUL INFRASTRUCTURII ȘI MINISTRUL MEDIULUI AU VIZITAT PORTUL INTERNAȚIONAL LIBER GIURGIULEȘTI CU OCAZIA ZILEI DUNĂRII

Danube Logistics a reluat tradiția de a sărbători Ziua Dunării în Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) pe 29 iunie. Oaspeți ai evenimentului au fost membrii delegațiilor din partea Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale în frunte cu ministrul Lilia Dabija și a Ministerului Mediului în frunte cu ministrul Iordanca-Rodica Iordanov, Consulul General al României la Cahul Dna Anca Corfu, primarul satului Giurgiulești Dna Tatiana Gălățeanu, reprezentanți ai autorităților regionale și locale, investitori din parcul de afaceri PILG și alți agenți economici din regiune.

 

Ziua Dunării este sărbătorită la 29 iunie cu ocazia semnării Convenției din 1994 privind protecția fluviului Dunărea. În această zi, toate cele 14 țări din bazinul Dunării, însumând aproximativ 80 de milioane de locuitori, sărbătoresc Dunărea, râurile care se varsă în ea și rolul lor vital în furnizarea de apă, hrană, energie, recreere, mijloace de trai și transport. În contextul genericului stabilit în acest an pentru Ziua Dunării „Să păstrăm Dunărea albastră!”, Danube Logistics a prezentat ministrului Mediului activitățile și măsurile întreprinse de port pentru a proteja mediul înconjurător și pentru a menține curate apele Dunării și Prutului.

 

Înainte de a începe sărbătoarea, în cadrul unei întâlniri comune cu delegații atât din partea Ministerului Infrastructurii, cât și a Ministerului Mediului, Danube Logistics a prezentat necesitatea extinderii capacităților de transbordare ale PILG. Terminalul de mărfuri generale existent este utilizat la capacitate maximă, iar importatorii și exportatorii moldoveni, precum și investitorii din parcul de afaceri PILG solicită capacități suplimentare de transbordare. Danube Logistics intenționează să construiască și să opereze un nou chei universal care să permită intrarea navelor cu pescaj de până la 7 m. Darea în exploatare a noului chei este preconizată pentru a doua jumătate a anului 2024. Directorul general Mathias von Tucher a subliniat că „deși Moldova are doar aproximativ 500 m de mal la Dunăre, dintr-o lungime totală de 2850 km, activitatea portului în această locație face parte din infrastructura vitală pentru Republica Moldova, iar noi ne dorim ca această activitate să fie eficientă din punct de vedere economic și ecologic”.

 

Danube Logistics SRL este investitorul general și operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești, principalul port fluvio-maritim al Republicii Moldova. Începând din 2005, activitatea Danube Logistics SRL este axată pe dezvoltarea portului, acesta devenind unul dintre cele mai de succes de pe Dunăre, care facilitează comerțul companiilor moldovenești cu piețele internaționale. Danube Logistics SRL este deținută în totalitate de compania olandeză Danube Logistics Holding BV. Singurul proprietar final al grupului de companii Danube Logistics este Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).

 

Read more